معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه؛

مهار کرونا بسیج همه مردم را می‌طلبد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۴:۰۶ | تعداد بازدید: 30

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۶ اسفندماه) در سخنرانی خود به بیان نکات آموزشی در جمع نمازگزاران مسجد جامع این شهرستان، پیرامون پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس پرداخت.

"دکتر محمد قربانی" با تبریک فرارسیدن ماه با برکت رجب و اعیاد، ابتدا این بیماری ویروسی را معرفی و تفاوت آن با سایر بیماری‌های مشابه را عنوان کرد و گفت: همه ما بایستی برای کنترل این بیماری ضعیف‌ترین جای زنجیره انتقال این بیماری، که همانا پیشگیری از طریق کاهش تعداد تماس‌ها و کاهش احتمال انتقال در هر تماس است را مورد هدف قرار دهیم تا بتوانیم مقابل شیوع آن را بگیریم. این بیماری باعث اضطراب زیادی در سطح جامعه شده است که بدون نگرانی اما به راحتی و با رعایت ساده‌ترین نکات و آموزش آن به سایر افراد می‌توانیم آن را از بین ببریم.

عضو هیئت‌علمی دانشکده بهداشت دانشگاه در ادامه بیان داشت: در علم اپیدمیولوژی مفهومی تحت عنوان "میزان مولد پایه" داریم که بدان معناست؛ یک شخص بیمار در طی دوران بیماری به طور متوسط می‌تواند بیماری را به چند نفر دیگر منقل نماید و این موضوع در مورد کرونا ویروس بین ۷ تا ۱۰ نفر و در بعضی منابع حتی بیشتر گزارش شده است. بنابراین بیماری قابلیت سرایت بسیار بالایی دارد و نیازمند اقدامات کاملاً جدی می‌باشد. اما در نخستین مرحله و ساده‌ترین راه بایستی بتوانیم تعداد تماس‌های خود را روزانه به حداقل برسانیم، حتی‌الامکان از حضور در اجتماعات غیرضروری بپرهیزیم، ضدعفونی کردن محیط‌هایی که بیشترین برخورد را داریم به بهترین شکل ممکن انجام دهیم که رعایت این موارد طبیعتاً گسترش بیماری را کاهش می‌دهد.

دکتری تخصصی اپیدمیولوژی با توجه به نزدیکی تعطیلات، بسیج همه مردم و تغییر رفتار درست در این برهه را امری ضروری دانست و تصریح کرد: در تاریخ کشور بحران‌های زیادی را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم و این همت مسئولان و بسیج همه مردم را می‌طلبد که تاکنون همکاران ما در خط مقدم بهداشت و درمان همچون گذشته محکم ایستاده‌اند و امروز ملت ایران شاهد فداکاری این سپید پوشان است. همچنین لازم است تا اخبار، اطلاعیه‌ها را تنها از درگاه‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحدهای تابعه آن دنبال نمایند و دست سودجویانی که می‌خواهند به هر دلیلی تشویشی را در کشور ایجاد کنند کوتاه نماییم.

گفتنی است در پایان این مراسم معاون فرهنگی دانشجویی به سؤالات نمازگزاران در این خصوص پاسخ داد.