جهاد دانشگاهی، نهادی انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۲:۳۵ | تعداد بازدید: 120

به گزارش مفدا تربت حیدریه، در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی – قدس سره- درتاریخ ۵٩/٣/٢٣ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ، ستاد مزبور در جلسه مورخ ۵٩/۵/١۶ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد . 
پس از تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اساسنامه این نهاد در تاریخ ۶۵/٩/١١ مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاهها و تاکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاهها به تصویب رسید.
بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاه ها در تاریخ ۶٩/٨/٢٢ مصوبه ای را به تصویب رساند که در آن جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی ، خدماتی کشور معرفی گردید . در این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقاتی علمی و فعالیتهای فرهنگی همچنان بعهده این نهاد می باشد. 
جهاددانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی می‌سد.